skip to Main Content
Str. David Praporgescu, Nr. 1-5 0721 817 174 Trimite Mail

Piața OTC în al treilea trimestru al anului 2018

Segmentul de piață OTC, ce include medicamentele fără prescripție medicală, suplimentele alimentare și dispozitivele medicale pentru îngrijire personală a înregistrat o creștere moderată în al treilea trimestru al anului față de perioada aprilie-iunie, de aproximativ 3%. Cu toate acestea, față de aceeași perioadă a anului trecut, vânzările acestui segment de piață au crescut cu aproximativ 13%, de la 739,8 milioane de lei ȋn T3 2017 la 835,3 milioane de lei ȋn T3 2018.

Potrivit datelor Cegedim, în perioada iulie-septembrie 2018, piața de produse OTC din România a înregistrat vânzări de 835,3 milioane de lei, cu 25 de milioane de lei mai mult față de trimestrul precedent, volumul de vânzări în primele nouă luni ale anului fiind de aproximativ 2,5 miliarde de lei.

Cele mai cumpărate produse au fost cele din categoria Lifestyle OTC[1], urmate de categoria de produse cu indicație în afecțiunile gastrointestinale, respectiv de produsele din categoria răceală, gripă și alergii. Ultimele poziții în topul preferințelor, în funcție de volumele de vânzări, revin produselor din categoriile vitamine, minerale și suplimente, respectiv dermatologice.

Astfel, cea mai mare cotă de piață o au produsele din categoria Lifestyle OTC, 23,3%, cu vânzări de 194,4 milioane de lei, urmate de cele pentru afecțiuni gastrointestinale, 20,9%, corespunzătoare unui volum de vânzări de 174,2 milioane de lei, și de cele pentru răceală, gripă și alergii , cu 15,8% cotă de piață și vânzări de 131,7 milioane de lei.

Deși produsele din categoria răceală, gripă și alergii înregistrează cea mai mare creștere a vânzărilor față de trimestrul al treilea al anului trecut, respectiv 20,9%, comparativ cu trimestrul precedent al anului curent, categoria produselor dermatologice conduce detașat în topul creșterilor de vânzări, cu o majorare 13,7 milioane de lei, echivalentul a 19,5% față de T2 2018. Aceasta este urmată de categoria produselor analgezice, ale cărei volume de vânzări au fost mai mari cu 10,3 milioane față de trimestrul anterior, ceea ce înseamnă o majorare cu 9,3%.

Comparativ cu trimestrul al doilea al anului, în perioada de vară s-au vândut mai puține produse din categoria răceală, gripă și alergii, în cuantum de 131,7 milioane de lei, față de 145 de milioane de lei. Așadar, în ciuda volumului de vânzări ce situează această categorie de produse în topul preferințelor românilor în perioada iulie-septembrie, aceasta a înregistrat de fapt o scădere de aproximativ 10% față de trimestrul precedent.

De asemenea, în acceași perioada, și vitaminele, mineralele și suplimentele alimentare au fost cumpărate mai puțin, înregistrând vânzări mai mici cu 1,14%, de la 104,8 milioane de lei în T2 2018 la 103,6 milioane de lei în T3 2018.

[1]Categoria Lifestyle OTC include produse OTC care se adresează sistemului cardiovascular, reducerii colesterolului, sistemului urinar, îngrijirii ochilor și urechilor, sistemului musculo-scheletic, sănătății sexuale, îngrijirii orale, produse recomandate în tulburări ale somnului, produse utilizate pentru controlul greutății, soluții anti-fumat.

 

Piața OTC în al doilea trimestru al anului 2018

În ciuda unei scăderi cu aproximativ 8,3% față de primele trei luni ale anului, segmentul de piață OTC, ce include medicamentele fără prescripție medicală, suplimentele alimentare și dispozitivele medicale pentru îngrijire personală, înregistrează o evoluție stabilă, similară anului trecut când, în aceeași perioadă, se observa o scădere de aproximativ 7% față de primul trimestru al anului 2017.

Potrivit datelor Cegedim, în perioada aprilie-iunie 2018, piața de produse OTC din România a înregistrat vânzări de 810.2 milioane de lei, volumul de vânzări pentru prima jumătate a anului 2018 reprezentând circa 45,5% din vânzările totale înregistrate anul trecut.

Cele mai mari fluctuații se regăsesc la nivelul categoriilor pentru răceală, gripă și alergii, respectiv categoria de produse dermatologice. În timp ce prima categorie a scăzut cu 40,5% față de primul trimestru, categoria de produse dermatologice a înregistrat o creștere de 25%, având în vedere sezonalitatea produselor. Dacă în primele trei luni ale anului, toate categoriile înregistrau creșteri, în al doilea trimestru categoriile cu creșteri de vânzări includ doar produsele Lifestyle OTC, gastrointestinale și dermatologice.

Pe prima poziție se află categoria Lifestyle OTC[1], cu vânzări de 187,6 milioane de lei și o cotă de piață de 23,2% în T2 2018, față de 175,9 milioane de lei în volume de vânzări și cotă de piață de 19,9 %, rezultate aferente primelor trei luni ale anului. Aceasta este urmată de categoria de produse cu indicație în afecțiunile gastrointestinale, cu vânzări de 167 milioane de lei, o creștere de 9,08% față de aceeași perioadă a anului trecut.

Următoarele poziții în clasament sunt ocupate de categoria de produse pentru răceală, gripă și alergii, cu vânzări de 145 milioane de lei și cotă de piață de 17,9 %, categoria analgezice, cu 110,3 milioane de lei în volume de vânzări și 13,6% cotă de piață și categoria vitamine, minerale și suplimente, cu vânzări de 104,8 milioane de lei și 12,9% cotă de piață.

[1]Categoria Lifestyle OTC include produse OTC care se adresează sistemului cardiovascular, reducerii colesterolului, sistemului urinar, îngrijirii ochilor și urechilor, sistemului musculo-scheletic, sănătății sexuale, îngrijirii orale, produse recomandate în tulburări ale somnului, produse utilizate pentru controlul greutății, soluții anti-fumat.

 

Piața OTC în primul trimestru al anului 2018

Piața de produse OTC din România,  continuă trendul ascendent înregistrat pe parcursul ultimilor ani, cu vânzări de 883,3 milioane de lei în primul trimestru al anului 2018, o creștere cu 13,2% față de aceeași perioadă a anului trecut și cu aproximativ 3% față de ultimul trimestru al anului trecut, conform datelor Cegedim.

În ciuda fluctuațiilor în cadrul fiecărei categorii de produse, atât la nivel de volum de vânzări, cât și în ceea ce privește cota de piață, poziția acestora în clasament este neschimbată în primul trimestru al anului 2018 față de aceeași perioadă a anului trecut.

Pe prima poziție se află categoria răceală, gripă și alergii, cu vânzări de 243,8 milioane de lei și o cotă de piață de 27,6% în T1 2018, față de 213,9 milioane de lei în volume de vânzări și cotă de piață de 27,4%, rezultate aferente T1 2017.

Aceasta este urmată de categoria Lifestyle OTC, cu vânzări de 175,9 milioane de lei, o creștere de aproximativ 7% față de aceeași perioada a anului trecut, când categoria a înregistrat vânzări de 163,7 milioane de lei. Totodată, categoria a înregistrat evoluții și la nivel de cotă de piață, unde se poate observa o ușoară scădere, de la 21% în T1 2017, la 19,9% în T1 2018.

Următoarele poziții în clasament sunt ocupate de categoria de produse cu indicație în afecțiunile gastrointestinale, cu vânzări de 160,6 milioane de lei și cotă de piață de 18,2%, categoria analgezice, cu 112,8 milioane de lei în volume de vânzări și 12,8% cotă de piață și categoria vitamine, minerale și suplimente, cu vânzări de 107,9 milioane de lei și 12,2% cotă de piață.

Toate categoriile de produse au înregistrat evoluții pozitive comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, categoria analgezice având cea mai mare creștere, respectiv 13,4%. La polul opus, creșterea cea mai mică a fost înregistrată de categoria de produse dermatologice, respectiv 3,6%, ajungȃng la vânzări de 52,8 milioane de lei în T1 2018.

 

Piața OTC în 2017

Piața de produse OTC din România, ce include medicamentele fără prescripție medicală, suplimentele alimentare și dispozitivele medicale pentru îngrijire personală, a înregistrat o creștere de 18,8% în 2017, comparativ cu anul anterior și de 14,8% în ultimul trimestru al anului, față de cel precedent. Astfel, conform datelor Cegedim, valoarea totală a segmentului de piață OTC în T4 2017 a fost de 858 de milioane de lei, în timp ce la nivelul anului 2017, acesta a înregistrat vânzări totale de 3,104 miliarde de lei.

În ultimul trimestru al anului trecut cele mai mari creșteri au fost înregistrate de categoriile de vitamine, minerale și suplimente, de 22,2%, respectiv de produsele cu indicație în afecțiunile gastrointestinale, de 20,9%, creșteri care se regăsesc și la nivelul întregului an 2017, categoria de vitamine, minerale și suplimente având o creștere de 23,9%, în timp ce produsele din categoria celor utilizate în afecțiuni gastrointestinale au înregistrat o creștere de 21,6%.

Cu toate acestea, la nivel de volum de vânzări și cotă de piață, clasamentul categoriilor de produse arată diferit, pe primul loc la nivel de T4 2017 aflându-se categoria tuse, răceală și alergii, cu vânzări de 211,2 milioane de lei și o cotă de piață de 24,6%. Aceasta este urmată de categoria Lifestyle OTC[1], cu vânzări de 180,9 milioane de lei și o cotă de piață de 21,1%. La pol opus, categoria de produse dermatologice a scăzut față de trimestrul anterior, de la 77,1 milioane de lei în vânzări și cotă de piață de 10,4% în T3, la vânzări de 57 milioane de lei și 6,6% cotă de piață în ultimul trimestru.

La nivelul întregului an 2017, categoriile care domină clasamentul au fost Lifestyle OTC, cu vânzări totale de 689,5 milioane de lei, respectiv cotă de piață de 22,2 %, urmată îndeaproape de categoriile tuse, răceală și alergii, cu 666,3 milioane de lei în volume de vânzări și cotă de piață de 21,5% și cea de produse cu indicație în afecțiunile gastrointestinale, care a înregistrat vânzări de 615,6 milioane de lei și cotă de piață de 19,8%. Categoria de produse dermatologice a înregistrat cea mai mică creștere la nivelul anului trecut, cu vânzări totale de 248,6 milioane de lei și o cotă de piață de 8%.

[1]Categoria Lifestyle OTC include produse OTC care se adresează sistemului cardiovascular, reducerii colesterolului, sistemului urinar, îngrijirii ochilor și urechilor, sistemului musculo-scheletic, sănătății sexuale, îngrijirii orale, produse recomandate în tulburări ale somnului, produse utilizate pentru controlul greutății, soluții anti-fumat.

RASCI, ca entitate reprezentativă pentru segmentul de medicamente fără prescripție medicală, suplimente alimentare și dispozitive medicale pentru îngrijire personală, susține administrarea responsabilă și avizată prin informarea corectă și educarea consumatorilor din România.