skip to Main Content
Str. David Praporgescu, Nr. 1-5 0721 817 174 Trimite Mail

Piața OTC în primul trimestru al anului 2018

Piața de produse OTC din România,  continuă trendul ascendent înregistrat pe parcursul ultimilor ani, cu vânzări de 883,3 milioane de lei în primul trimestru al anului 2018, o creștere cu 13,2% față de aceeași perioadă a anului trecut și cu aproximativ 3% față de ultimul trimestru al anului trecut, conform datelor Cegedim.

În ciuda fluctuațiilor în cadrul fiecărei categorii de produse, atât la nivel de volum de vânzări, cât și în ceea ce privește cota de piață, poziția acestora în clasament este neschimbată în primul trimestru al anului 2018 față de aceeași perioadă a anului trecut.

Pe prima poziție se află categoria răceală, gripă și alergii, cu vânzări de 243,8 milioane de lei și o cotă de piață de 27,6% în T1 2018, față de 213,9 milioane de lei în volume de vânzări și cotă de piață de 27,4%, rezultate aferente T1 2017.

Aceasta este urmată de categoria Lifestyle OTC, cu vânzări de 175,9 milioane de lei, o creștere de aproximativ 7% față de aceeași perioada a anului trecut, când categoria a înregistrat vânzări de 163,7 milioane de lei. Totodată, categoria a înregistrat evoluții și la nivel de cotă de piață, unde se poate observa o ușoară scădere, de la 21% în T1 2017, la 19,9% în T1 2018.

Următoarele poziții în clasament sunt ocupate de categoria de produse cu indicație în afecțiunile gastrointestinale, cu vânzări de 160,6 milioane de lei și cotă de piață de 18,2%, categoria analgezice, cu 112,8 milioane de lei în volume de vânzări și 12,8% cotă de piață și categoria vitamine, minerale și suplimente, cu vânzări de 107,9 milioane de lei și 12,2% cotă de piață.

Toate categoriile de produse au înregistrat evoluții pozitive comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, categoria analgezice având cea mai mare creștere, respectiv 13,4%. La polul opus, creșterea cea mai mică a fost înregistrată de categoria de produse dermatologice, respectiv 3,6%, ajungȃng la vânzări de 52,8 milioane de lei în T1 2018.

 

Piața OTC în 2017

Piața de produse OTC din România, ce include medicamentele fără prescripție medicală, suplimentele alimentare și dispozitivele medicale pentru îngrijire personală, a înregistrat o creștere de 18,8% în 2017, comparativ cu anul anterior și de 14,8% în ultimul trimestru al anului, față de cel precedent. Astfel, conform datelor Cegedim, valoarea totală a segmentului de piață OTC în T4 2017 a fost de 858 de milioane de lei, în timp ce la nivelul anului 2017, acesta a înregistrat vânzări totale de 3,104 miliarde de lei.

În ultimul trimestru al anului trecut cele mai mari creșteri au fost înregistrate de categoriile de vitamine, minerale și suplimente, de 22,2%, respectiv de produsele cu indicație în afecțiunile gastrointestinale, de 20,9%, creșteri care se regăsesc și la nivelul întregului an 2017, categoria de vitamine, minerale și suplimente având o creștere de 23,9%, în timp ce produsele din categoria celor utilizate în afecțiuni gastrointestinale au înregistrat o creștere de 21,6%.

Cu toate acestea, la nivel de volum de vânzări și cotă de piață, clasamentul categoriilor de produse arată diferit, pe primul loc la nivel de T4 2017 aflându-se categoria tuse, răceală și alergii, cu vânzări de 211,2 milioane de lei și o cotă de piață de 24,6%. Aceasta este urmată de categoria Lifestyle OTC[1], cu vânzări de 180,9 milioane de lei și o cotă de piață de 21,1%. La pol opus, categoria de produse dermatologice a scăzut față de trimestrul anterior, de la 77,1 milioane de lei în vânzări și cotă de piață de 10,4% în T3, la vânzări de 57 milioane de lei și 6,6% cotă de piață în ultimul trimestru.

La nivelul întregului an 2017, categoriile care domină clasamentul au fost Lifestyle OTC, cu vânzări totale de 689,5 milioane de lei, respectiv cotă de piață de 22,2 %, urmată îndeaproape de categoriile tuse, răceală și alergii, cu 666,3 milioane de lei în volume de vânzări și cotă de piață de 21,5% și cea de produse cu indicație în afecțiunile gastrointestinale, care a înregistrat vânzări de 615,6 milioane de lei și cotă de piață de 19,8%. Categoria de produse dermatologice a înregistrat cea mai mică creștere la nivelul anului trecut, cu vânzări totale de 248,6 milioane de lei și o cotă de piață de 8%.

[1]Categoria Lifestyle OTC include produse OTC care se adresează sistemului cardiovascular, reducerii colesterolului, sistemului urinar, îngrijirii ochilor și urechilor, sistemului musculo-scheletic, sănătății sexuale, îngrijirii orale, produse recomandate în tulburări ale somnului, produse utilizate pentru controlul greutății, soluții anti-fumat.

RASCI, ca entitate reprezentativă pentru segmentul de medicamente fără prescripție medicală, suplimente alimentare și dispozitive medicale pentru îngrijire personală, susține administrarea responsabilă și avizată prin informarea corectă și educarea consumatorilor din România.