skip to Main Content
Str. David Praporgescu, Nr. 1-5 0721 817 174 Trimite Mail
Logo RASCI

Publicitatea suplimentelor alimentare și a dispozitivelor medicale așteaptă normele de aplicare a legislației pentru a combate derapajele în publicitate și consumul neadecvat

În contextul nevoii crescute a consumatorului de a-și menține sănătatea într-o stare bună cu ajutorul produselor ce se eliberează fără prescripție medicală dar și a dorinței de a fi informat din surse credibile, RASCI reiterează nevoia de urgentare a publicării normelor de aplicare pentru legislația existentă în domeniul publicității pentru suplimentele alimentare și dispozitive medicale.

„În cazul medicamentelor OTC, reglementările privind publicitatea sunt foarte stricte, materialele publicitare fiind supuse aprobării de către Agenția Națională a Medicamentului și a Dispozitivelor Medicale din România conform Ordinului Ministrului Sănătăţii nr. 194/2015 privind aprobarea Normelor pentru evaluarea şi avizarea publicității la medicamentele de uz uman. În cazul suplimentelor alimentare și a dispozitivelor medicale, s-au făcut pași foarte importanți spre îmbunătățirea cadrului legislativ. La acest moment, lipsește ultimul element pentru ca procesul să fie complet, normele de aplicare. De-a lungul timpului, aceste problematici s-au bucurat de interes din partea autorităților competente și a factorilor de decizie și sperăm ca în contextul unei noi guvernări, acestea să revină pe ordinea de zi, pentru ca sănătatea populației să nu aibă de suferit în această privință,” declară Diana Mereu, Director Executiv RASCI.

Legea Suplimentelor Alimentare nr. 56/2021 este în vigoare începând cu data de 4 aprilie 2021. Aceasta include și prevederi cu privire la publicitatea suplimentelor alimentare, stipulând că în comunicările comerciale pentru promovarea proprietăților suplimentelor alimentare se vor utiliza exclusiv informațiile prezente pe etichetă și prospectul suplimentului alimentar, aprobate de autoritatea competentă, fiind interzisă atribuirea proprietăților de prevenire, tratare sau vindecare a unei boli umane sau referirea la asemenea proprietăți. Totodată, conform acesteia, materialele publicitare vor fi supuse avizării înainte de difuzare sau e publicare.

De asemenea, în ceea ce privește dispozitivele medicale, OUG 46/2021, aprobată de Guvernul României în 9 iunie anul acesta, stabilește că publicitatea pentru anumite categorii de dispozitive medicale va fi supusă unui proces riguros de verificare și avizare de către ANMDMR.

„Rolul primar al publicității pentru aceste categorii de produse este acela de informare și educare a consumatorilor și pacienţilor cu privire la rolul și utilizarea acestora în mod corect și complet. Pentru a ne asigura că toate comunicările comerciale ale produselor din categoriile pe care le reprezentăm respectă aceste principii, unul dintre principalele noastre obiective de la bun început a fost acela de a promova reglementări mai clare. Există voci în spațiul public care vorbesc despre schimbarea legislației, însă nu este nevoie de acest lucru, avem legislație nouă. La  acest moment este necesar să asigurăm implementarea cadrului legal prin legislație secundară pentru a asigura mai mult control și monitorizare. Doar astfel se vor putea combate fenomenul de <<fake news>> și alte derapaje care au efect negativ asupra sănătății consumatorilor și pacienţilor, observându-se deja în această perioadă situații de comportamente de consum iresponsabil,” adaugă Diana Mereu.

RASCI, ca entitate reprezentativă pentru segmentul de medicamente fără prescripție medicală, suplimente alimentare și dispozitive medicale pentru îngrijire personală, susține administrarea responsabilă și avizată a acestor categorii de produse prin informarea corectă și educarea consumatorilor din România.