skip to Main Content
Str. David Praporgescu, Nr. 1-5 0721 817 174 Trimite Mail
Logo RASCI

62% dintre români își gestionează corect afecțiunile minore cu produse care se eliberează fără rețetă

Medicul și farmacistul, principalele surse de informare

Atunci când se confruntă cu primele simptome ale unei afecțiuni minore,62% dintre români folosesc produse care se eliberează fără prescripție medicală pentru a le gestiona, potrivit unui studiu realizat pentru RASCI de către compania de cercetare de piață IPSOS[1], în cadrul campaniei educaționale „Despre sănătate, cu responsabilitate”.

Potrivit acestui studiu[2], confruntați cu simptome ale unei afecțiuni minore pe parcursul ultimelor 12 luni, ca primă reacție, 39% dintre respondenți au declarat că au folosit un medicament fără rețetă (OTC) pentru a-și ameliora simptomele, în timp ce 23% au apelat la suplimente alimentare în gestionarea acestora, fie vitamine și minerale, fie suplimente alimentare pe bază de plante. Dintre respondenții cooptați în studiu, 18% au declarat că nu au luat nicio măsură ci au așteptat ca afecțiunea să treacă de la sine, în timp ce 16% au declarat că au folosit remedii populare.

Rolul profesioniștilor din domeniul sănătății în procesul de automedicație responsabilă

„Este de așteptat că nu ne vom prezenta la medic pentru ”un banal strănut”, este corect să luăm un antitermic atunci când avem febră până ajungem la medic, însă, atunci când nu recunoaștem simptomele sau ne confruntăm cu simptome de o intensitate și durată pe care nu le-am mai întâlnit anterior, sau care se repetă relativ frecvent, este foarte important să nu amânăm și să consultăm medicul. Automedicația controlată poate fi o soluție, în sensul în care pacientul apelează la un tratament indicat anterior de către medic pentru aceeași afecțiune sau pentru simptome similare. Însă aceasta necesită o informare corectă în prealabil și o responsabilizare a pacientului cu privire la administrarea corectă a tratamentului, conform indicațiilor din prospect,” declară dr. Daciana Toma, Secretar al Societății Naționale de Medicina Familiei.

Cele mai comune simptome din afecțiunile pentru gestionarea cărora românii apelează la automedicație cu produse care se eliberează fără rețetă sunt: răceală și gripă, dureri de cap, dureri articulare și musculare, dureri menstruale, balonare, arsuri gastrice sau dureri de stomac. Medicul reprezintă principala sursă de informare cu privire la abordarea corectă în cazul afecțiunilor minore, privind tratamentul cu produse care se eliberează fără prescripție medicală (65%), acesta fiind urmat îndeaproape de farmacist (60%). Totodată, aceștia sunt și sursele de informare care se bucură de cea mai mare încredere din partea respondenților, 8.8 din 10 în cazul medicului, respectiv 8.0 din 10 în cazul farmacistului.

„De cele mai multe ori, persoanele care achiziționează produse care se eliberează fără prescripție medicală știu dinainte ce produse vor, fie că au mai folosit cu altă ocazie, fie că le-au mai fost recomandate sau au auzit despre acestea din diferite surse. De aceea, nu este suficient să ne bazăm pe faptul că oamenii ar trebui să citească prospectul și eticheta produsului, ci este foarte important ca noi, farmaciștii, să ne asigurăm că pacienții și consumatorii au informațiile corecte și complete, că știu ce fel de produs cumpără, înțeleg care sunt rolul și efectul acestuia asupra organismului, cum ar trebui administrat și care sunt posibilele interacțiuni pe care le poate genera,” a declarat dr. farm. Răzvan Prisada, Vicepreședinte al Colegiului Farmaciștilor din România.

Informarea și responsabilizarea consumatorilor și pacienților

Majoritatea respondenților au declarat că citesc prospectul unui produs. Cu toate acestea, nu toate informațiile incluse în prospect prezintă același nivel de interes în rândul utilizatorilor, aceștia fiind interesați în principal de modul de administrare și dozaj (84%) și efecte secundare (80%), în timp ce restul sunt citite doar de aproximativ jumătate dintre respondenți.

 „Deși informațiile din studiu relevă faptul că oamenii citesc, într-un procent covârșitor, informațiile din prospect, respectiv de pe eticheta produselor care se eliberează fără prescripție medicală, fapt ce nu poate decât să ne bucure, același studiu a constatat că există confuzii frecvente între categoriile de produse pe care Asociația le reprezintă, cu precădere între OTC-uri și suplimente alimentare. Date fiind indicațiile diferite ale acestora, este extrem de important să se facă diferențierea corectă, atât timp cât vorbim despre tratament simptomatic în cazul OTC-urilor, respectiv de menținerea unei stări de sănătate în cazul suplimentelor alimentare, întrucât acestea din urmă vin să completeze o nevoie nutrițională dar nu previn, nu vindecă, nu tratează. În această situație, este firesc să ne concentrăm în continuare eforturile pe informarea corectă a utilizatorilor acestor categorii de produse, precum și pe dezvoltarea educației pentru sănătate în rândul cetățenilor, ” a declarat Diana Mereu, Director Executiv RASCI.

RASCI, ca entitate reprezentativă pentru segmentul de medicamente fără prescripție medicală, suplimente alimentare și dispozitive medicale pentru îngrijire personală, susține administrarea responsabilă și avizată prin informarea corectă și educarea pacienților şi consumatorilor din România.

Despre campanie

Campania „Despre sănătate, cu responsabilitate” este primul demers educațional din România care își propune să informeze, să educe și să responsabilizeze consumatorii și pacienții cu privire la utilizarea corectă a medicamentelor fără prescripție medicală, suplimentelor alimentare și dispozitivelor medicale pentru îngrijire personală, asumată de RASCI pe termen lung.

Campania se desfășoară fără întrerupere de la finalul anului 2017, cu sprijinul Ministerului Sănătății (MS), Agenției Naționale a Medicamentului și a Dispozitivelor Medicale din România (ANMDMR), Societății Naționale de Medicina Familiei (SNMF), Colegiului Farmaciștilor din România (CFR) și al Consiliului Român pentru Publicitate (RAC). Alături de aceștia, printre partenerii campaniei se numără și Federația Asociațiilor Studenților în Medicină din România (FASMR), Federația Asociațiilor Studenților Farmaciști din România (FASFR), Societatea Studenților în Medicină din București (SSMB), Societatea Studenților în Farmacie București (SSFB), Info-Sănătate, COPAC, Colegiul Pacienților, Sănătate pentru Comunitate, Doctrina.biz, Totul despre Pastile.

Despre studiu

Studiul de cercetare de piaţă a fost realizat de către IPSOS România în perioada august-septembrie 2019 și a inclus două etape, cercetare calitativă și cantitativă. Populația țintă a studiului au fost persoane cu vârsta între 18-55 ani, care au suferit de afecțiuni minore în ultimele 12 luni (răceală și gripă și simptome asociate, dureri, afecțiuni gastroenterologice, probleme cu somnul, stres, oboseală) și le-au tratat cu produse care se eliberează fără prescripție medicală (medicamente eliberate fără rețetă, suplimente alimentare, dispozitive medicale pentru îngrijire personală). Cercetarea calitativă a inclus focus-grupuri în București și încă două orașe din țară cu populația țintă dar și interviuri în profunzime cu medici și farmaciști. Studiul cantitativ a constat în 800 de interviuri online, eșantionul fiind reprezentativ urban pentru populația țintă. Eroarea maximă de eșantionare pentru eșantionul de 800 respondenți este de +/- 3.5%, la un nivel de încredere de 95%.


[1] Automedicația în România. Comportamente și atitudini cu privire la produsele care se eliberează fără prescripție medicală, IPSOS pentru RASCI, octombrie 2019

[2] Studiul a fost realizat în perioada august – octombrie 2019, incluzând atât o componentă calitativă  și o componenta cantitativă.